Kennedy Space Center en tja weer Debby

26 juni 2012 - Titusville, Florida, Verenigde Staten

Vandaag naar Kennedy Space Center geweest. Gigantisch complex waar wij ons, inclusief een 2 uur durende tour, de hele dag hebben vermaakt. We begonnen de dag met de tour, vanaf Kennedy Space Center (KSC) eerst naar Cape Canaveral (CC). Deze 2 moet je niet met elkaar verwarren, zo hebben we vandaag geleerd. Vanaf KSC gaan bemande ruimtevluchten en vanaf CC enkel onbemande. Diverse lanceerplatformen gezien, waaronder de toch wel meest legendarische die van o.a. Apollo 11. Niet de eerste vlucht naar de maan, maar wel de eerste vlucht waarmee de mens (Neil Armstrong) als 1e op de maan is geweest. Verder in het qua volume grootste gebouw van de wereld geweest, het Vehicle Assembly Building (VAB). Hierin werden de Apollo raketten horizontaal gebouwd en tegenwoordig de Spaceshuttle (ook horizontaal). Vanuit de VAB worden de spaceshuttles naar het 3 mile verder gelegen platform gereden met een zogenaamde crawler transporter. De Space shuttle weegt voor de lancering 2 miljoen kilo, waarvan 1,7 miljoen kilo brandstof. De brandstof wordt verbruikt  in slechts 8 minuten! Nog veel meer hier gezien, teveel om nu op te sommen. Verder vandaag gelukkig een nagenoeg droge dag gehad, met nog steeds een heerlijke temperatuur. Helaas nagenoeg geen zon, maar toch wederom genoten.

Morgen gaan we dan naar onze laatste plaats, St. Petes Beach. En daar zullen we onze degens kruizen met Debby. Toevallig vanochtend bij het ontbijt beelden gezien vanuit St. Petes Beach die er best heavy uit zagen. Hetgeen we ook terug zien aan o.a. de foto's  op de link van René zijn bericht. Vooral de vele overstromingen, omvallende bomen en instortende wegdekken door overstroomde riolen. Wellicht dat we ons morgen hier nog wat nader laten informeren over de situatie daar, weten niet of onze auto wel blijft drijven met onze bagage:-). Wel 'grappig' trouwens dat ze op RTL nieuws vertellen dat Debby al aan land is geweest, die mening delen ze hier zeer zeker niet. Ze stond gepland voor donderdag, maar is zojuist aan land gekomen (20:00 uur hier) en lijkt overigens  iets in kracht afgenomen. Verder weten we in ieder geval wat we aan kleding enz. mee mogen nemen in de schuilkelders, is uitvoerig op de TV hier. Dan mogen niet al onze aankopen mee kunnen we wel verklappen.
We gaan er vanuit morgen in St. Petes Beach, ondanks Debby, gewoon Wifi te hebben en jullie te kunnen informeren over ons reilen en zeilen of moeten we zeggen ons drijven en varen in dit verband?!

Voor pa en ma de vluchtnummers:
Tampa - Washington UA 0687
Washington - Amsterdam UA 0124. Aankomst Amsterdam 2 juli om 07:15.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Pap en Mam:
    27 juni 2012
    Ja de spanning stijgt wat Debby betreft. Maar hebben zojuist ook kunnen lachen om het koppie van Erwin is zijn ruimtepak. Ja dit is wel iets groots om te zien. Verder hou jullie taai de komende dagen. We denken aan jullie .
    Liefs Pap en Mam
  2. Rene:
    27 juni 2012
    Ik lees 2 nieuwe gidsen bij KSC?! Jullie hebben de informatie goed opgeslagen zeg.
    Ook leuk dat jullie in het VAB zijn geweest. Toen wij de tour deden mocht je daar nog niet komen omdat er nog met de Spaceshuttles werd gevlogen. Al met al is het een leerzame dag geweest zo te lezen.
    Nu maar afwachten wat jullie in St Pete's aantreffen. Op de webcames ziet het er nu redelijk rustig uit. Er lopen zelfs mensen op het strand. Alleen zullen het water en de vernielingen niet zomaar zijn opgelost. Dus dat kan misschien nog wat overlast zorgen.
    Nog een tip voor als jullie een avond droog willen doorbrengen; bezoek een baseballwedstrijd van de Tampa Bay Rays. Zij spelen vanaf de 28e de komende avonden thuis. http://tampabay.rays.mlb.com/schedule/index.jsp?c_id=tb#y=2012&m=6&calendar=DEFAULT
    Wij vonden het iig een hele leuke ervaring ondanks dat wij geen echte honkbalfanaten zijn. Kaartjes koop je gewoon aan de kassa en eten doe je lekker in het stadion. Verder gewoon sfeerproeven!

Zwaaien jullie Debby uit? :)